15 Haziran 2009 Pazartesi

Gösteri Toplumu - Guy Debord

Kitap tanıtımı ve yorum özeti

Kaynak
: Virgül, 2009, Ocak

Kitap
: Gösteri Toplumu, Guy Debord, çev. Ayşen Ekmekçi, 2006, 256s., Ayrıntı

Anahtar kelimeler
: Modern kitle turizmi, Sürüklenme, Saptırma, Yabancılaştırmalar toplumu, Mal fetişizmi kuramı

Dergideki makaleden "Kendi hakikatine yabancılaşmış toplumun tarihsel anına tanıklık eden gösteri gerçeğin zamansal kullanımından başka bir şey değildir." yorumu, gösteri sanatlarının [4] [6] yaşayışında ve aslında İstanbul'da son dönem iDans etkinliklerinde [6] "zaman" temasının da konu edilişindende anlaşılabileceği gibi, göze çarpan farklı benzer yansımalarla (eserin tartışılmaz güncelliğine paralel) büyük bir önem taşımaktadır.

Konuya yer verilecek ana site:

http://felsefemiz.blogspot.com/2009/06/gosteri-toplumu-guy-debord.html

Artık bu tür kitap (ve yayın) yorum ve özetleri hk.daki duyurular sadece şu siteden yapılacaktır.
http://kitapokuma.blogspot.com/
Burada bu tür duyurulara daha az yer verilmesi tercih edileceğinden, zaman zaman her türlü yönlendirmeler için, site rehberinize başvurabilirsiniz.
http://kitapokuma.blogspot.com/2008/05/yaz-arivinde-gezintiler.html

11 Haziran 2009 Perşembe

Transit - İstanbul

Festival

Uluslararası katılımlarla renkli simaları ağırlayan festival, doğaçlama müziğin eşliği ile farklı boyutlarda vücut bulan çağdaş doğaçlama dansın görünümlerine kapı aralayarak, İstanbul'un tarihi mekanlarda ki çok kültürlü mimari atmosferin içersinde haftalık seyri boyunca çalışılıp, Tütün Deposunda sahnelendiği dün geceki kapanış gösterisiyle bir yolculuğunu daha tamamlayarak Kapadokya'ya doğru aramızdan ayrılırken, anılarımızda unutulmayacak yerini yeniden almış oldu.

The 4th edition of the Transit Festival will take place between the 1st and the 18th of July

WORKSHOPS

Instant composition
music & dance
Barre Phillips and Julyen Hamilton
1 > 8 July


Residency workshop
specific site: Cappadoccia
Yanaël Plumet
10 > 17 July

performances, panels, jams...

DETAILED INFOS ON WEBSITE

www.transit-istanbul.org

Carmesim - Sezen Tonguz


Sezen Portekiz'deki yaşantısını sürdürürken, geçici bir tatil için yine aramızda ve
dün bizlerle paylaştığı ilginç çalışmada hem eğlendirdi hem de düşündürdü.
Bu vesileyle Çatı'ya sizleri de bekleriz.

" Dün akşam grup dinamikleriyle desteklenip sürdürülen, -kişisel eşyalarımızla olan ilişkilerimizin sunumu-nu yaptığımzda çalışmada, kendimize ait bir çok arka planla birlikte, böylesine kolay bir şekilde, doğala oldukça yakın gelişebilen ifadelerimizin bile, nasıl oluyor da yarı-performatif kurgusal bir gerçeklikle akabiliyor olduğuna tanık olduk. "

Teşekkürler, Sezen.

13 Haziran Cumartesi
20.30
Video Gösterimi: Composição com Nu e Vermelho (20')
Gösteri: Carmesim (20')

Carmesim*


Koreografi ve dans: Sezen Tonguz


"Kadın mı yoksa bir yaratık mı? İyi mi yoksa kötü bir yaratık mı? Yüzde kaçı insan ya da yüzde kaçı hayvan? Eğer bir yaratıksa nasıl ses çıkarırdı? En sevdiği yiyecek hangisi?"




Sezen Tonguz, 1981'de Balıkesir'de doğdu. Hareket ve bedenle ilişkisi 7 yaşında lisanslı jimnastikçi olarak başladı. Sahne sanatlarıyla amatör olarak 2000'de İ.T.Ü. Oyuncuları ile Çevre Mühendisliği eğitimi sırasında tanıştı. 2002 yılından itibaren Çatı Dans Stüdyosu'nda devamlı olarak takip ettiği dans dersleri ve atölyelerin yanı sıra birçok dansçı ve koreografla farklı teknikler üzerine çalıştı. Şubat 2008'den beri Forum Dança'da (Lizbon, Portekiz) Koreografi Yaratım ve Dans Araştırma Eğitim Programı'nda (PEPCC) Julyen Hamilton, João Fiadeiro, Loic Touzé, Vera Mantero, Deborah Hay, Lisa Nelson, Emmanuelle Huynh gibi sanatçılarla çalışmalarına devam etmektedir.


"Carmesim" PEPCC programı dâhilinde repertuar projesi kapsamında Mart-Mayıs 2009 arasında geliştirildi. Margarida Bettencourt'un ilk olarak 1993 yılında sahneye koyduğu "Composição com Nu e Vermelho" adlı orijinal solo eser üzerinden koreografın danışmanlığında kavramsal yaratım süreci ve hareket araştırmasını içeren 2,5 aylık çalışmanın sonunda ortaya çıktı.

*Portekizce “carmesim”, Türkçe “kırmızı” kelimesinin okunuşuna çok yakın olmakla birlikte; etimolojik kökeni Sanskritçe’ye dayanmaktadır. Kermes ilicis türü kırmızı bir böceğin dişisinden yapılan boyanın rengini belirtmek için kullanılmıştır.

5 Haziran 2009 Cuma

Sosyal Bilimler ile Felsefenin Dansı

Kitap

"Yazın boş kalmayalım"

Bu hatırlatmanın esin kaynağı, bazı kitap önerilerini bulabileceğiniz özet-yorumsal okuma alanımız:

Siz de benim gibi şimdi "Alanlar arası geçiş ve karşılaştırma yapma zamanı" derseniz;
http://kitapokuma.blogspot.com/2009/06/sosyal-bilimler-ile-felsefenin-dans.html
okuyabileceğiniz kitapları burada bulabilirsiniz.

(iDans, ÇGSG v.b.) panel ve konferanslara olabilecek ilgiyi arttırma yolu, belki de buradan geçmektedir.

Öneri, özet ve paylaşımlarınızı beklerim.

4 Haziran 2009 Perşembe

Sayısal göstergeler- 2009/5 (Blog)

Yaz tatili sonrası sonbahardaki iDans buluşmalarıyla birlikte sizlerle olmayı sürdüreceğiz.
İlginize teşekkürler, iyi tatiller...

Sayısal göstergeler- 2009/5 (Blog)

2 yıllık sayısal verilerin harmonize olduğu bu sitede, (sağ üstte) son aylardaki 500 ziyaretçiden hareketle göstergeler sunulmuştur.

Ziyaret süreleri

Uzun ziyaretlerin (51) süresel dağılımı (30 sn- >1 saat) yukardaki (dairesel) grafikteki gibidir. Tablosu ise hemen aşağıdadır.


Visit Length
drill down125Less than 5 secs
drill down6From 5 secs to 30 secs
drill down25From 30 secs to 5 mins
drill down14From 5 mins to 20 mins
drill down1From 20 mins to an hour
drill down11Longer than an hour

22 Sürekli okuyucuların tekrarlı (1-10+) ziyaretleri ise son aylarda aşağıdaki gibi dağılmaktadır.
Returning Visits



drill down172First Time Visits
drill down171-5 Returning Visits
drill down35-10 Returning Visits
drill down210+ Returning Visits

(Blog) Site Uluslararası izlenirlik açısından bakıldığında ise, aşağıdaki 3 kıtadaki 11 ülkeden okuyucu bulabilmiştir.


Num Perc. Country Name
drill down47294.59%TurkeyTurkey
drill down61.20%GermanyGermany
drill down51.00%United StatesUnited States
drill down40.80%United KingdomUnited Kingdom
drill down40.80%SlovakiaSlovakia
drill down20.40%PortugalPortugal
drill down20.40%CanadaCanada
drill down10.20%Russian FederationRussian Federation
drill down10.20%IndonesiaIndonesia
drill down10.20%ItalyItaly
drill down10.20%NigeriaNigeria

3 Haziran 2009 Çarşamba

Konser - Annika Krump, Palma Kunkel

Konser / iDans-9

Şiir, Opera, Ses, Yerleştirme, Kukla, Canlı Müzik, Düet, Özgün Çalgılar, Kostüm

İçimizdeki çocuğa doğru unutulmayacak bir yolculukta,
Eşssiz bir ses ile iç duvarlarımızda yankılanarak çınlayan
geçmiş zamanlara doğru yönelen uçsuz bucaksız çağrılar,
Şiirsel metnin performatif akışında kakakalışlar,
Elimize tutuşturulan bir kaç ip yumağı sayesinde aramızda dolaşırken, birbirimizle yeniden kurduğumuz o bağlar..

Yeniden Teşekkürler, iDans

Paris, Possible - Eleonore Didier

Fotoğrafik Performans / iDans-9

Yerleştirmeler

Fotoğrafik performansın durgun akan seyrinde (merdiven, kutular, kamera gibi) sahneye yapılan yerleştirmelerle bedeni ilişkilerin kurulmasına ağırlık verilmiş ve bu ilişkilerde yaratılan anları derinlemesine açan farklı bedensel yerleştirmeler esnasında nesne kullanımlarıyla sürekli göç eden bedenin taşınımlarını ve mekanlardaki neredeyse anlık geçiciliğin onun üzerindeki etkilerini derin duygularla seyircinin hayal dünyasında yaşatmayı başaran bir çalışma.

Dance Without Bodies - Koosil-Ja

Performans / iDans-9

Teknoloji, Beden, Video, Canlı Müzik

Modern dünyanın güncel yarışını hiç aratmayan skor yaklaşımlı çalışmada, haliyle teknoloji kullanımı da hiç ihmal edilmemiş.
Dansçılarn algılarıyla birlikte seyirciyi de zorlayan yanlar, aslında bir merak uyandırmanın çok gerisinde kalışıyla hatta bazen, çok aşırıya kaçan yüksek tonlu müzik kullanımlarıyla sanki esere özgü alt yapıdan çok kaybolan anlam dünyalarımıza dair belirleyici bir sinir tahribatını işaret ediyordu.

1 Haziran 2009 Pazartesi

Radiodance - Iguan Dance Theater

Performans / iDans-9

Masalsı Sözel Anlatım, Dans, Yerleştirme, Işık

Masalsı sözel bir açılışa hareketle kazandırılan büyüleyici etkinin artarak ve beden değiştirerek sürmesi ve ardından, yavaş yavaş kadın-erkek ilişkisinin ekseninde gelişip ötesine geçişin naciz tiyatral görünümlerine dair nefis bir düet.

25 Mayıs 2009 Pazartesi

Atölye - Çıplakayaklar

Haber-Atölye-Mektup

ÇIPLAK AYAKLAR'LA 12 GUN

Bedeniyle daha samimi olmak isteyenler!
Dans ile profesyonel olarak ilgilenmek isteyenler!
Konservatuara girmek isteyenler!
Çıplak Ayaklar'la daha fazla zaman geçirmek isteyenler!
Bir ifade dili olarak çağdaş dansı merak edenler!
Hayatlarında dansın - hareketin daha fazla yer kaplamasını isteyenler!

Bugüne kadar Çıplak Ayaklar Kumpanyası üyeleri farklı yerlerde bağımsız olarak dersler verirken, kendi bünyesinde de “ Phd Çıplak Ayaklar “, “İstanbul Dans Festivali” ve “Çıplak Ayaklar Yaz Kampı”nı düzenledi. Şimdi de kuruluşundan altı yıl sonra kendi stüdyosunda yoğunlaştırılmış bir dans atölyesi yapmayı hayal ediyor.
Çıplak Ayaklar bu atölye ile dansını, mekanını, felsefesini paylaşmayı hedeflerken dansa ve harekete de yeni bireyler kazandırmayı amaçlıyor. Beraber denemeyi, beraber 12 günlük bir yolculuğa çıkmayı hedefliyor .
5-17 Haziran tarihleri arasında olacak 12 günlük atölye toplam 36 saatlik bir programı kapsıyor. Hafta içleri 17:00-20:30 hafta sonları 16:00-19:30 arası olacak olan çalışmalarda; Çağdaş dans tekniği, klasik bale, doğaçlama, kompozisyon ve kondisyon - streaching atölyeleri olacak.

Atölyelerdeki Çıplak Ayaklar'ın niyetleri ise şöyle:

Kondisyon-streaching çalışmaları bir “alet” olarak bedeninin kapasitesini ve potansiyelini arttırmayı hedefler. Yapılacak olan çalışmalar dayanıklılık, esneklik ve kuvvet artırma egzersizleri içerir. Hedef dans ederken olabildiğince az engelle karşılaşıp herhangi bir sakatlığa karşı da önlem alma yolları önermektir.

Dans tekniği çalışmaları (bale ve çağdaş dans tekniği) birbirinden farklı, alışık oldugumuz yada olmadıgımız biçimde hareket etme yöntemlerini yeni bir dille önerir. Vücut koordinasyonunu geliştirmeyi ve bedenin işleyişini kavramayı hedefler. Böylece hareketin sınırları, bedeni yönetme becerisi ve bedene hakim olma kavramları sorgulanır.

Doğaçlama çalışmalarında, teknik derslerin aksine, bedenin hakimiyetine izin vererek zihni bir yönetici yada denetleyici olarak değil, harekete - duyulara tanıklık eden olarak konumlamaya çalışılır. Belli oyun ya da çağrışımlar (imajlar) yoluyla yapılacak olan dersler riski, eğlenceyi, keşifi öncelikli tutar.

Kompozisyon çalışmaları “dansı”, bir ifade şekli olarak kullanma yöntemleri önerir. Kişinin hayal gücünü ve özgünlüğünü, (göz ardı edilemeyecek mekan-zaman-kurgu elementleriyle), sorgulaması, denemesi ve öğrenmesi hedeflenir. Hareket dilinin neleri barındırdığı ve alışık olmadığımız seçenekleri fark ettirmeyi hedefler.
Çıplak Ayaklar'la 12 Gün’e katılmak isteyenler!!

Ön kayıtlarını ciplakayaklar@gmail.com adresinden yapabilirler. Toplam 36 saatlik katılım ücreti 450 TL'dir. Katılım sınırlı olduğundan atölyeye katılmak isteyenlerin 2 Haziran'a kadar ön kayıt yaptırmaları gerekmektedir... “Çıplak Ayaklar'la 12 Gün” , 5 - 17 Haziran 2009 tarihleri arasında “Çıplak Ayaklar Südyosu”nda gerçekleşecektir.

Çıplak Ayaklar Stüdyosu
Çukur Cuma cad. No:6 Dükkan:3
Beyoğlu, Tophane / iSTANBUL
Tel: (0212) 252 3013

Daha ayrıntılı bilgi ve detaylı program için
www.ciplakayaklar.com

21 Mayıs 2009 Perşembe

Mehmet Sander Dans Topluluğu

Video

Her zaman yeteri kadar farkedemediklerimizi ya da bir türlü bir arada bulamadıklarımızı deneyimleme ve tanık olmak fırsatı yarattığı için teşekkürler:

  • Fizik(Ağırlık, Yerçekimi, Düşme, Hız, Zaman),
  • Matematik (Geometri, Koreografi)
  • Sosyal (Cinsiyetsizlik, Kişisel Duruş, Grup bilinci, Farkındalık),
  • Felsefe (Gösteri Sanatları, Bildiri-21 yaşla gelen Manifestosu-),
  • Beden(Dayanıklılık, Anatomi, Risk)
  • Tasarım (Dekor, Işık)

Mehmet SANDER'in dansta yaratım sürecini özetleyen ifadeleri:

"Seneler içinde yaptığım şey dansta saf olmadığını hissettiğim her şeyi elemekti. Çok temel, çok basit ve tamamen soyut bir dil bulmak istiyordum. Bunun üzerine oturup "dans nedir?" diye düşündüm. En basit anlamda, dans hareket sanatıdır. Hareket ise bedenlerin uzamda, fizik ve yerçekimleri kanunlarına boyun eğerek hız kazanmasıdır. Ben çok derinlerde temel bir gerçekliğe dokunan, daha önce yapılmamış hareketler yapmak istiyorum"

"Hayatta sınırlar olmadığını ispatlamak... Çünkü sınırlar ne kadar zorlanırsa, o kadar da genişliyorlar."

Speaking Dance - J.Burrows&M.Fargion

Disiplinlerarası Performans / iDans-9

Sözcüklerin müzikalitesini kullanarak konuşma diliyle müzik yapan ikili, ayrıca a/simetrik uyumlu zaman ve beden kullanımlarıyla ilgi çekerken, ince mizah duygularıyla da seyirciye işleyen keşif alanları inşa ettiler.


18 Mayıs 2009 Pazartesi

The Continuum:.. - Ong Keng Sen

Belgesel Performans, Kukla, Gölge, Video, Yerel Dans, Canlı Müzik / iDans-9

"The Continuum: Beyond The Killing Field"

Kamboçya'nın tarihinden bir kesite doğru gösteride de yer alan (76 yaşında) bir dansçının hayatı üzerinden yer yer söyleşiye dönüştürülmüş yapısıyla, canlı ve uzun bir yolculuk yapma olanağı tanıyan performans, bu belgesel niteliği ile bizi de karşılamış oldu.

While We were..- Ivana Müller

Performans / iDans-9

"While We Were holding It Together
"

Hareketsizlik iyice moda olmaya başlamak üzere!

Metnin; farklı karakterlerin temsili bedenleri üzerinde dillendirildiği durgun ama, seyircinin hayal gücünü son derece güçlü bir şekilde etkileyebilen ve aynı zamanda, yapıcı bir biçimde zorlayarak onda değişim yaratabilen, yer yer müzikal gürültülü çağrışımlarında bu akışa katıldığı bir parçaya tanık olmak; biraz öngörülebilirliklerinin zengin olamayışı açısından sınırlılık taşısa da, zor ve sıkıcı gelebilecek bir postüral durgunluk sergilemesine karşın, oyuncuları sayesinde olağanüstü keyifle gerçekleştirilebilmiş bir performans olmasını sağlayan, üstün ve belirgin bir grup uyumunun var edilebilmesinden ötürü, bu kadar anlatımsal (hikayesel) didaktik olan bir çalışmayı, ilginç bir şekilde çok sıkmadan sunulabilir kılmış. Tebrikler.

Konferanslar-2.gün

Sunumlar ve Geçici Koalisyonlar

Kavramlaştırmanın yoğunlaşarak görsellikle paralel akıcı bir şekilde sunulduğu "Zamanın yeni ontolojisi" sunumunun (mümkünse) kayıtlardan yeniden izlenilmesi önerilir.

Geçen seneki konferansların kitabı (Solo) şu an satışa sunulmuş gözüküyor. Tebrikler.
Yayına hazırlama zorluklarıyla 1 sene geçtikten sonra, hafızamızda birazda soğumuş Solo temasının yeniden yeşer-til-mesi iyi oldu. Kollektif üretkenliğimizi teşvik için konferanstaki kayıtların veya konuşmaların CD'sinin de (sonradan gelecek yayının yanısıra) (iDans festivali bitmeden) şimdiden satışa çıkarılabilmesi daha yerinde olacaktır.

Bunca temmenniler silsilesine, kim ne kadar katkı sağlarsa, o kişilere şimdilik o kadar ama zamanla daha da çoğalacak teşekkürü bir borç bilirim.

Gelelim konferansların faydasına!
Koalisyonları yürütmenin zorluklarına hepimiz aşinayız.
Farklı alanlarda (aşırı yorumcu olup) kaybolmadan, (davetli konuşmacı ve katılımcı) herkesin kendi alanından sağlayacağı katkılarla (yılda bir gelenekselleşerek) belirginleşen bu buluşma dinamikleri, hepimiz için entellektüel açıdan oldukça doyurucu olmaya başlıyor.

Görsel dilin tek başına yetersiz kaldığı bu tür paylaşım alanlarını (yine bu seferki gibi) ıssız bırakmak yerine, herkes (özellikle koreograf, akademisyen ve düşünürler) açısından (yeniden) keşfedilmeye oldukça değer buluyorum.

Dans öğrencilerinin ise, hiç çaba harcamadan bu kadar yakınlarına gelmiş böylesi bir ortama uğramayışlarına artık çok şaşırmıyorum. Aslında okulların ön ayak olması beklenen bu tür (yarı-) akademik etkinliklere bile, bu denli uzak ve etkisiz kalışlar, artık yeniden yapılanmalara açılmak zorunda kaldıklarını apaçık gösteriyor sanırım.

Çağdaş Dansın ülkemizdeki seyrine farklı kurumsal, akademik, bireysel paydaşların katkısının ne denli sınırlı kaldığını, yıllardır bu kadar yakından görüp izledikçe ve onun gelişimini sağlayıcı gerçek (maddi ve manevi) gücün yine ve çoğunlukla seyirciden gelmesine yönelik bekleyişler, varolan ataletin farklı boyutlarının yeniden kavranılmasına yol açması ümidi ve 2009 baharı geçmeden üzerine düşünülmesi dileğiyle,

İyi seyirler...

16 Mayıs 2009 Cumartesi

Konferanslar-1.gün

Metinler ve Söylemler

Farklı çalışmalar ve onları hazırlayan itici güçlerin incelendiği arka planlar hakkında bilmek ya da izlemek isteyebilecekleriniz, ancak bu etkinliklere göstereceğiniz taleple giderilebilir(di). Bu nedense, henüz arzu edilen kıvama ulaşılabilmiş değil. Geçen seneki konferanslara Boğaziçi Üniversitesinin ev sahipliğini üstlenişinden bu yana, sadece biraz daha kıpırdanışlar olabilmesini dilemekle yetinmek durumunda bırakılıyoruz.

Ayrıca İstanbul Modern müzesi, 2 tam günlük uzun maratonun ara boşluklarında, sanatsal enerjinin odaklanışının güçlü olduğu ve ilgimizi çeken yer yer felsefi dinleti akışını da destekleyici haliyle nefes aldıran bir ortam olmasıyla daha yerinde bir tercih olmuş gibi.

Yarın belki daha kalabalık oluruz.

13 Mayıs 2009 Çarşamba

Kolektif anlayış - Deleuze (Beden fels.)

Bilgilendirim

Her yıl mayısta düzenlenen ve iDans ile çakışmasına karşın izlemeye çalıştığım, felsefe etkinlikleri bitti. 60'lı yılların yeniden okunması gereken Fransız filozoflarından Deleuze üzerine okuma ve yorumları içeren bu sitenin, Çağdaş Dansa ve oluşan kollektiflerimize ışık tutan güçlü düşünsel açılımlar getireceğinden son derece eminim, o yüzden şimdilik şu alıntıları israrla paylaşmak isterim.

"Deleuze ve Guattari’nin kuramsal çerçevesi, örgütsel faaliyeti öznenin birey veya örgüt temelli olduğu bir çerçeveden kurtarmış ve bunları birer araç veya çıktı biçiminde incelemekle de örgütsel faaliyete asıl temel teşkil eden süreç ve mekanizmaları özne konumuna getirmiştir."
Faruk Baştürk sunumundan yapılan alıntılarla oluşumlara tanınacak olanaklar yine şöyle özetlenmektedir:

" ..yaratıcı düşüncenin ancak sistematik olmayan bireysel ve örgütsel kaçış çizgilerinde gerçekleşebildiğine.. "

" .. hiyerarşi, departman, prosedür gibi arzu ve potansiyelleri sınırlandıran yapıların ortadan kaldırılması ve bireyleri evrensel eşitlik biçimlerinden kurtararak farklı iş ve yaşam biçimleri geliştirmelerine izin verecek ölçüde yatay bir zeminde düzenlenmeleri gerekmektedir. "

Bilindiği gibi Deleuze, ".. bilinçli varoluş ve temsil şemaları karşısında bedene ve onun güçlerine ayrıcalık tanıyan bir yaşama felsefesi ya da arzu politikasının savu­nuculuğunu yapmıştır."

Daha ayrıntılı okumalar için: http://felsefemiz.blogspot.com/ sizi beklemektedir.

Teşekkür - Performans Günlükleri, iDans ve Oluşumlar


Performans Günlükleri

Çağdaş Dansa yönelik (14 yıllık eylemsel) ilgiyle yeşerip, yorum ve anlatımlarla oluşan arşiv (kavramsal, olgusal, göstergesel) niteliği taşıyan siteye gösterdiğiniz ilgiden * dolayı öncelikle teşekkür etmek isterim.

(* Okuyucu sayısal göstergeleri:
Günlük 10-70, Haftalık 40-150-250, Aylık 200-600, (resimli) Çeyrek 500-1000 "geri dönüşlü 100", Yıllık 3000)

Seyredilen gösterilerden hareketle başlayan bu (deneyimsel öznel bakışlı) monologların zamanla, ortak bir forum oluşumuna doğru yönelebilmesini dilerim. Bu tür kollektif projeleri düşleyip dururken, gerçekleşen başka oluşumlardanda zaman zaman oldukça etkilenebiliyor ve onlarıda aşağıdaki gibi desteklemeye özenle çaba sarfediyorum.

Kusurlarımız af ola..

iDans


Aydın Silier ve Gurur Ertem'in girişimciliği ile Çağdaş Dansın İstanbul'da düzenli yıllık etkinlikler dizisi ** haline dönüşen iDans (gecikilmiş atılımlara önderliği ile) bir uluslararası oluşum niteliği taşıyor.

**
http://idansfestival.blogspot.com/
http://idans.info

DansCamera
Bu sene 2. düzenlenecek olan ve merak uyandıran çeşitlilikleriyle Dans videoları üzerinden yapılanan festival de dünyaya açılan başka bir penceremiz. Girişimciliğin başka bir örneği.***

http://www.dancecamera-istanbul.blogspot.com/
*** http://www.onurtopalsumer.blogspot.com/

Amber
Teknoloji ile gösteri sanatlarının İstanbul'daki buluşma noktalarından ve yine disiplinlerarası ilgi çeken festival organizasyonlarından sadece biri...

AMBER - Body-Process Arts Association

Tezgah


Başka bir atılımda, Çağdaş Dans konusunda görsel sunuş yapan konuk koreograflarla sohbetler şeklinde Ayşe Orhon öncülüğünde başlatılan ve ara ara İdil Kemer'in katkılarıyla göz dolduran, düzenli aylık programıyla **** açılımlarını sürdürüyor.

Dans tarihinden derlenen farklı akımlara öncülük etmiş koreograf ve dans gruplarının gösterileriyle ve bazı çalışmalarına yer veren videolar üzerinden besleyen, seyir ve yüzyüze tartışma ortamının zemini olma yolunda, son 6 aydır sizlerle birlikte.

**** http://izlekdefteri.wordpress.com/

Oluşumlar

Bagimsiz Bulten - IIndependent Bulletin
Gösteri sanatlarına yönelik ciddi ve sürdürülebilir kollektif temsilleri ve bir aradalıkları getirmesini beklediğimiz yapılanmalar..

Çağdaş Dansın Aktörleri
(Bazı) Yazar, Sanatçı, Grup, Kurum, Festival Organizasyonu, Dernek, Mekan ve Oluşumlar


Bu liste yeni eklentilere açık ve erişim-leriyle yapılandırılma aşamasındadır!

Katkı sağlayıcı görüş ve önerilerinizi beklerim.

Okul:

Kurum ve Topluluk:
Eğitmen, Koreograf Sanatçı ve Topluluğu: Eğitmen, Koreograf Sanatçı:

Grup:

Sanatçı: Misafir Sanatçı:

Festival Organizasyonu: Dernek, Vakıf:
Mekan:
Sahne:
Oluşum:
Konferans, Kongre:
Kitap:
  • Kuram ve Pratik
  • Konferanslar (Solo)
Eleştiri: Site:

Yabancı sitelerden örnekler:

12 Mayıs 2009 Salı

Double Bill - Deufert+Plischke

Video, Yerleştirme, Hareket, Metin ve Okumalar, Işık, Etkileşim / iDans-9

Sanatçılar çağdaş dans arenasına çıkışlarında, atılması gereken adımları daha bir biyografik kökenleriyle açığa vurur oluyorlar son yıllarda. Bu samimi hava, günümüz popüler kültürüne karşı duyarsızlaşan insanımıza doğru uzanan dürüst bir el niteliği taşıyor ve sanatçı da o insanın yanında her zamanki gibi yerini almaya hazır olan yanıyla derin bir saygıyı çoktan hak etmiş oluyor.

Zaman geriye akıp, bugünkü kimliğe bürünüşün izlerini taşıyor seyirciye..
Bambaşka olgusal gerçekler üzerinden kendilerine özgü bağlantıları yakalayarak, kaçınılmaz bir bütünlüğe kavuşturan diller kuruyorlar kendi işlerinde, ilginç bir şekilde.

(Metin ve diğer yazılar için:
http://idansfestival.blogspot.com/2009/03/program-idans-2-may-2009.html

Baharın bu güzel akşamlarında aramızda sizleri görememiş olmak büyük kayıp!
Neyse ki, neredeyse ay boyunca her akşam sunulacak alternatifler çok yine.
Aramıza bekleriz efendim.

Blue Remix - Yann Marussich

Performans / iDans-9

Dün akşam, bir insan bedeni üzerine odaklandık ve uzun bir süre, görsel algımız dehşet verici bir merakla açılmayı sürdürdü.

Günümüzün tüketim kalıpları (ve biyokimyasal bombardıman içinde) farketmeden kala kalmış olan bedenimizin, çokta kendine özgü olamadan izlemek zorunda kaldığı yaşam çizgisini seyre koyuluyor gibiydi insan... hem de kendisinin tüm çaresiz donukluğunu görerek, ara ara da soluksuz bir şekilde kalarak...

(Bu eserler böyle! Televizyon seyretmeye benzemiyor tabi. Sizi acımasız akıp giden yaşama -savaşa- davet ediyor adeta.)

Eserin derinlemesine araştırması yapılacak olursa, ayrıntılı önbilgi için tüm internet kaynakları sizi bekliyor. http://www.yannmarussich.ch/?m1=7

Ayrıntılar:
Dikkat edin, performansta kullanılan Klein mavisi mucidinin ismini taşıyan başka bir yolculuğa götürebilir sizleri! Bu tek rengin (Yeni Gerçekçi Akım Fransız) ressamı maddesiz duygu yoğunluğunun timsalini patentlemekle kalmamış, tek notalı müziğinide yapmış, aslında bunu da ağdan dinleyebilirsiniz. (Orkestrayı yöneten şefin duruşuda bu kadar bilgiye karşın bizi şaşırtabiliyor!)

Marussich eserin oluşumu için resim kaynaklı çıkış noktalarında durduğu kadar gelişiminde de bilim adamlarıyla uzun süre çalışabilen özelliklere sahip olması ile gösteri sanatlarının disiplinler arası bir aktörü görünümünde..

Sanatın ve bilimin eskiyen kalıpları böylesine yerinde bakış açılarıyla kırılabildikçe, başka çarpıcı buluşmaların da gerçekleşebileceğini hayal edebiliyoruz, böylece yeni alanlarla zenginleşecek dünyamıza doğaya saygılı bir insan bırakmak dileğiyle, araştırmayı sürdürme hevesimiz ve heyacanımız artıyor..

İyi ki festival var. Böylesi bir performansı izlemek, her zaman o kadar kolay olmuyor malum, meraklılar meraksızlara çıtlatsın.

*
18.5.2009:

Daha enerjetik ve teknik bir mecradan bakarak acımasız eleştiriler yapmaya gerek var mı, bilemiyorum..

Seyircisinde bıraktığı hisler hangi açıdan önemli?

Herşeyi doğrudan yaşamak zorunda değiliz, zaten bu mümkün de değil, yaşamadan da gerçeği görebilecek algı ve his kapasitesine ulaşabiliriz.

Performansların samimi ve seyirciyi aldatmaması istenebilir. Ama tamamiyle gerçekle örtüşmesi her seyrici tarafından hala bekleniliyor mu, bilemem?

Zamanında ve belki hala, bazı şok edici gerçek performanslar olmuştur.
Ama artık bence bu tür seçimler, ilerleyen bilimsel bilgiler ve teknolojilerin çoktan gölgesinde kalmış durumda, yani artık seyircinin seçici olması gereken algısına bırakılmış bir kandırmaca bile, performatif bir tercih olarak önümüze sunulabilir durumda, yerseniz..

5 Mayıs 2009 Salı

Ahırkapı Şenlikleri

Haber
Kültürel zenginlikleri (her baharı) kutlama (
buluşma) alanı

İstanbul'un tarihi-kültürel çok bileşenli toplumsal yapısının dansa akan enerjisi ile buluşmak isteyenlerin, her yıl (Sultanahmet'e çok yakın bir semt olan) Ahırkapı'da gerçekleşen şenlikleri bekleyip kaçırmayacağı kesindir ama, yine de ben hatırlatmak istedim, bu akşam oradayız..

http://istanbuluma.blogspot.com/2009/05/ahrkap-deneyimleri.html

Bu vesile ile herkesin (geçen) Dünya Dans gününü de yerel bağlamda unutmadan kutlamak isterim.

28 Nisan 2009 Salı

Festival yeniden başlıyor.

Haber


iDANS Uluslararası Çağdaş Dans ve Performans Festivali’nin ikincisi 6 Mayıs - 3 Haziran arasında gerçekleşecek. Bu sezon ‘zaman’ kavramı üzerine yoğunlaşan festivalin konukları arasında Jonathan Burrows & Matteo Fargion, Thierry de Mey, Michèle-Anne de Mey, Olga de Soto, deufert + plischke, Ivana Müller, Virgilio Sieni, Theatre Works/Ong Keng Sen, Trio Cérès, Palma Kunkel, Juan Dominguez, Iguan Dance Theater, Walid Raad, Eléonore Didier, Andrea Bozić, Yann Marussich, Lydia Schulze Heuling ve Koosil-Ja yer alıyor.

Bu yıl 22-24 Mayıs arasında ‘zaman’ kavramı çerçevesinde yeni eserlerini sergileyecek yerel sanatçılara özel bir programımız var: Yerel Saat bünyesinde Hareket Atölyesi, Taldans, Mehmet Sander ve daha birçok koreograf yer alacak.

Sunum ve sunum/performanslar içeren konferans, 16-17 Mayıs 2009 tarihlerinde İstanbul Modern Sanat Müzesi’nde gerçekleşecek. Konferansa katılan uluslararası araştırmacı, sanatçı, yazar, dramaturg ve akademisyen arasında Rudi Laermans, Myriam van Imschoot, Velimir Abramovic, Christophe Wavelet, Geisha Fontaine, Adrien Heathfield, Ivan Pravdic, Teoman Turgut, Hilmi Yavuz, Boyan Manchev ve Janez Janša sayılabilir. Ayrıca konferans bildirleri Ekim 2009’da piyasaya sürülmek üzere kitaplaştırılacak.

İlişikte festival ve konferans programlarını bulabilirsiniz. Web sitemizi (www.idans.info) takip ederseniz en yeni gelişmelerden de haberdar olabilirsiniz.

http://idansfestival.blogspot.com/2009/03/program-idans-2-may-2009.html

11 Mart 2009 Çarşamba

Hüznün bedendeki dili - Kazuo Ohno

Alıntı

"Bedenin yaraları şifa bulabilir.
Ancak içteki yaralar, ruhun yaraları... beklemeli ve içimizi korumalıyız.
Çünkü bu deneyimler sevince ve hüzne şiirin malzemesine sözcüklerle ifade edilemeyecek bedenin dışavurumlarına dönüşeceklerdir.
Ben dansın çıkış noktasının bu oldugunu düşünüyorum.''
Kazuo Ohno

Bize ilerleyen (100 geçen) yaşına karşın hayat enerjisi veren ünlü sanatçı..

Onu bizlerle tanıştıran Özerk Pamir'e,
video ve söylemlerin sunumuna olanak veren (Tezgah'a) teşekkürler..

2 Mart 2009 Pazartesi

Mekansız Dans - Yerel Seçim

Gündem
29 mart 9

"Hani Mekan? - Nerede Dans?"

Mekan altımızdan kayıyor, doğal yıkım sürüyor, sermaye kamusal alanda keyif çatıyor..

Arkitera ve Basın yoluyla çeşitli kaynaklardan yansıyan haberlerle bilgilerinize sunulmuş:
Derlenen Son haberlerle seçim seçeneklerini irdeliyoruz:

"Belediye ayrıştıramıyorsa, biz başlayalım." (Çöp platformu)

19 Şubat 2009 Perşembe

Tezgah - Ayşe Orhon

9. hafta etkinliği ardından

Çatı üyeleri ile dialoğa ve katkıya ilk kez sürdürülebilir bir yeni yaklaşımla alan açabilen Ayşe Orhon'a ve tüm emeği geçenlere teşekkürler.

Çeşitli katkılarıyla görsel ve işitsel sunumları hazırlayanlara ve buna yer verilebilen mekan sahiplerine, bu nitelikli bilinçsel paylaşıma olanak tanıyan ve haftalardır güzel birliktelikleri hayata geçiren tüm katılımcılara da ayrı ayrı teşekkürler..

Çağdaş Dans öğrencilerini şimdilik pek aramızda göremesekte, yakında katılacaklarını hatta, hazılayacakları sunumlarla dünyadaki farklı çalışma örneklerini okul dışında da paylaşacaklarını ümit ederek, geniş bir (çağdaş) dans sever çevreye ulaşabilmeyi dilerim.

Dans Kamera ile izlemeye başlayabildiğim toplantıları ben de (öznel) yorumlarımla aktarmaya çalışacağım.

13 Kasım 2008 Perşembe

Beden dili eğitimleri ve otomat bedenler

Beden dilini iyi kullanarak geçici amaçlarına hızlıca ulaşabilir bazı insanlar,
çünkü istedikleri de, yapabildikleri de böyle bir otomat beden olarak kalmak olacaktır belki de. İnsan kaynakları piyasasında, ne de olsa bu tür eğitimlere artık sıkça rastlamak mümkündür.

Aslında, kendini kandırıcı bir boyuta saplanma hali ile önemli bir tehlikeyi de içinde barındıran günümüzün bu kısa yollarından geçerek, hızlı hayat temposuyla başa çıkma yolları, pek çok şirketin vazgeçilmezi olmuş durumda. Bir de pazarlamacı veya lider gibi pozisyonları dolduracaksanız, sizin için de elzem bir durumdur, kimbilir?

Peki bu eğitimlerin biraz ötesine geçerek, farklı bir bakış açısıyla bedeninize yaklaşmayı deneyip, kendinizi başka yönlerden de keşfetmeye ne dersiniz? Belki benzer düşüncelere sahipseniz, yazışabiliriz.. cumhurkocalar@gmail.com

21 Ekim 2008 Salı

Galata’da bir C.tesi, Görünürlük-4

Etkinlik

Sonbaharın içinde olduğumuz şu günlerde, Galata semtinin sanatsal atmosferinde tekrar birlikteyiz.

Karma sanatçıların ve etkinliklerin bu eşsiz mekanında geçen yorucu ama keyifli bir günle, bu seneki sanat yapıtlarıyla olan karşılaşmalarımız gerçekleşirken, onları hafızalarımızda akıp giden zaman içinde süregelecek yolculuklarına doğru teker teker sessizce uğurlamış olduk.

Hep çarpıcı etkilenimleri beklemeye şartlanmış Çağdaş Sanat seyircisi için, (neredeyse unutulan) sosyal ve gündelik konularında aslında, tüm yalınlıklarıyla ne kadar çalışılmaya değer olduğunu çok açık bir dille bizlere yansıtmaktaydı.
[(1) , (2) ve (3) tarzı bazı projelerde ki gibi]

Tarihi semtimizin çoktan hak ettiği sanatsal misyonunu canlı tutacak, böylesine güzel bir etkinliğe verdiğiniz katkıdan dolayı, herkese gönülden teşekkürler..

Etkinlikten bazı seçmeler:

(1) ** Video, sohbet ve atölye şeklinde gerçekleşen Tugay Başar'ın sunduğu beden perküsyonu da çok boyutlu (toplumsal-sanatsal-felsefik-psikolojik) bir şekilde ilk karşılaşanların algılarını zorlayan bir çalışma olarak, varlığını uzun bir süre hissettireceğini ve genişleyen meraklı katılımcılarına doğru açılımını sürdeceğini gösteriyor.

(2) İdil Kemer'in uzun bir süre yaşamış ve kültürel bağları oluşmuş ama buna karşın tahrip edilebilmiş bir semt olan Sulukule için düzenlediği cenaze yürüyüşünün Galata sokaklarındaki görünümü hafızalarda bıraktığı izle hatırlanacaktır.

(3) Nebahat Erpolat'ın semt çocuklarına ayırdığı zaman dilimi içinde, onların alan gereksinimlerini hisseden ve biraz erken büyümüş gibi olsalar da canlılıklarını henüz yitirmedeklerini gösteren fotoğrafları semt dükkanlarında bizleri karşıladı.

Defne Erdur Bedik'in seyirci ve performans arasındaki ilişkinin öznel değerlendirmeler boyutuyla irdelendiği etkileşimli çalışması da ilginçti.

Alper Akçay'in teknolojik aksaklıklardan ötürü oldukça gecikmeli başlayabilen şamanik dansı ise yine seyircisinin hayranlığı ile karşılandı.

* Seçil Yaylalı'nın iplerle gerçekleştirdiği yerleştirme ise, kaçırılmadan görülmeye değer oluşunun ötesinde, sanatçının davetiyle içine fiilen katılmaya da sağlayan pek çok farklı boyuta geçmeyi kolaylaştıran, son derece ortak yaratıma ve kaynaşmaya açık bir çalışmaydı...

"Sanatçının
eşsiz ve kusursuz yaklaşımıyla, insanı ve toplumu dinamik bir tarzda modelleyerek seyre açan bu yapıtı, oldukça aşkın ve derin bir etkileşim içinde kalmayı sağlıyor. " Hiç unutamayacağım, ayrıca eserlerini incelemeyi ve izlemeyi sürdüreceğim.. http://gorselsanat.blogspot.com/

----
* http://www.secilyaylali.com/


** HER BEDEN DUYAR - EVERY BODY HEARS

TUGAY BAŞAR - TİMUÇİN GÜRER

KeKeÇa Beden Perküsyonu İkilisi - KeKeÇa Body Percussion Duo

tugaybasar@kekeca.net 90 536 451 32 72
----

Sanat ve Teknoloji Festivali, 7-16.11.2008

Festival

Dijital bir özne olarak hallerimizi ele almayı ve sorgulamayı hedefleyen festival, zengin içeriği ile yine bizlerle.

http://08.a-m-b-e-r.net/
info@a-m-b-e-r.org

Gelişmeler ve yorumlar için, http://movementvideo.blogspot.com/ izlenilebilir.

8 Haziran 2008 Pazar

Fiziksel Tiyatro - Subvoid - Ece Gözmen

Haber

Farklı bir gerçekliğin de algılanabilirliği üzerinden verdiği eserler ve yaptığı çalışmalar ile uluslararası başarı kazanmış bir grup..

Kaynak: Facebook e-Grup

Maddenin somut bir gercekligi olmadigi gibi, bedeninde beyinde olusan bir goruntu oldugunu ve herkesin aslinda kendi beynindeki ekrani izledigini; 'kozmik tek an’a goreherseyin kendi icinde kendi kodlarina her zaman sahip oldugu gercegi ile, gecmis, simdiki ve gelecek tum zamanlarin ayni anda var oldugunu ve bu sebeple,bir olgunun sonucunun onu yaratan nedenden once gelmesiyle baslamadan bitebilmesini desifre eden, somut goruntunun altinda yatan soyut gercegin pesinde,bilincalti ozgurlugu ile karsi durabilme cesaretinin hayata getirdigi Subvoid,ic ve dis karmasalari ortak bir noktada bulusturup sonrasinda daha da fazla karistirmaktan hoslaniyor, kendi icinde surekliligi olan zitliklar ve gercekligin illuzyonlari ile besleniyor.

As is known the matter has no concrete reality. Likewise the body is an image reflected in mind,everyone watches their own screen created by their-self. In terms of the cosmic moment,everything embraces the codes of the past, present and the future within itself,thus the result of an event actually comes into being before the cause that has led to that very event. Subvoid came into being by daring to stand against what lies behind the visible in search of an abstract reality by means of free subconscious. It brings the inner and outer conflicts together and likes to mingle them,it feeds with never ending contradict illusions of reality.

http://www.subvoid.com/

3 Haziran 2008 Salı

Yüzleşme - G.McMillan

Dans Tiyatrosu

Eser, ortak bir tema üzerinden dansçıların dünyalarında akıp giden içe dönük hikayelerin buluştuğu müzik eşlikli dışa vurumlarının, ilginç bir dekorda buluşmasıyla oluşturulmuş akıcı görsel bir atmosfere sahipti.

28 Mayıs 2008 Çarşamba

Tai Chi - Esat Ataç

Çalışma

Tai Chi'de varolan o eşsiz günlük yaşam (felsefesi) desteği sayesinde yaratılmış olan hareket estetiğinin; kendi içinde yüzyıllardır şekillenip özgün vazgeçilmezlerini oluşturduğu tahmin edilebiliyor.

Esnek, güçlü ve çevik diliyle yaydığı o akış enerjisinin, çevresini bu denli etkilediği başka bir sanatta pek yok doğrusu..

İşte tüm bu incelikleri, kendi duruş bozukluklarınızdan başlayarak adım adım düzeltecek şekilde, Esat Ataç'ın çalışmalarında farkedip deneyimleyebilirsiniz, fakat öğrenebilmek birazcık zaman alacaktır..

Çalışmalarda şartlanmış zihinlerimizin bedenimize olan komik müdahaleleriyle tanışmak ise, en keyifli yan olacaktır.

Çin'deki günlük yaşamın içersinde yer alan bu tür enerji ile kucaklaşmaya dönük birlikteliğe her zaman hayran kalmışımdır. Gün gelir bizde de sabahları parklarda, yaşlılarımızın bile katılmaya can attığı egzersizler olabilirse, belki şu hastalıklara yakalanıpta sonra bağımılısı olduğumuz ilaçlarla, yan etkilerini de umursamadan tedavi gördüğümüzü varsayarak kendimizi kandırmak yerine, vücudumuzu hiç olmazsa basit egzersizlerle zinde tutarak, biraz daha sağlıklı kalabilen bir toplum olabiliriz düşüncesi ve umuduyla, katkılarından dolayı teşekkürler sana, Çatı ekibi* ..

*Bir genel kurulu daha geride bırakan ekip ile çevresinin oluşturduğu katılımcı projeler ve paylaşılan mekansal kaynakların örnek kullanım anlayışı sayesinde, İstanbul'un 2010 kültür ve sanat dönemine yönelik hazırlıklar sürdürülüyor.

Çatı, yeri kolay doldurulamayacak bir boşlukta, bünyesindeki üyelerine ve dans performanslarına ilgili seyircilerine yönelik özgün bir pusula olma özelliğini koruyarak, farklı projelerle dolu çalışmalarına tüm hızıyla yer vermenin heyacanını her zaman koruyor olacaktır.

25 Mayıs 2008 Pazar

Ezilenlerin Tiyatrosu - Augusto Boal

Çalıştay

"İmgelerin yürüyüşü"ne tanık olmak için çoktan ilgilenmemiz gereken tiyatro türleri olduğunu ancak şu son iki günde yeniden hatırlıyor olduk. Çalıştayı kaçıranlar için şimdilik sadece kaynakları belirtmekle yetineceğim.

Zira festival programı çok yoğun. Bu vesileyle, tüm gruplara gönülden başarılar..

Ayrıca Festivalin her sene aksamadan sürdürülebilmesi dileğiyle.. Hoşçakalın..

Çalıştayla ilgili kısa bir yazım ve kaynak kitaplar:

http://tiyatroda.blogspot.com/2008/05/ezilenlerin-tiyatrosu-augusto-boal.html

8 Mayıs 2008 Perşembe

Felsefe ve Beden - Antonin Artaud

07 Mayıs Çarşamba, 18.30
• "Deleuze'un Artaud'su"
Konuşmacı: David Lapoujade

Dün akşam keyifli bir sunuma katıldık, konuşma ve metin etkileyiciydi.

"Kendi olmayı başarabilmek" .. yolculuğunda Antonin Artaud'ın ağırlıklı olarak Gilles Deleuze üzerinden ve devam edecek konuşma dizisinde diğer çağdaşların da birbirlerinden etkilenişlerini açığa vuran analizlerle dolu, kısaca pek çok ışık kaynağına doğru göndermelerle gerçekleşen yolculuğu tamamiyle izlemek zor olasa da, kaç/ır/anlar için aktarmaya çalışıyor olacağım.

Öncelikle gündelik yaşamın dışında, (hatta yaşamı alt üst edebilecek) çok daha derin felsefi yazılarla karşılaşmak söz konusu olmaya başladığı için, bunları sadece okumak değil, paylaşıp tartışmakta gerekeceğinden, tüm çalışma ve derlemelerimi, meraklı okuyucusuna özel bir şekilde http://felsefemiz.blogspot.com/ sitemden sunmaya başlıyorum.

Benzer felsefelerden güç almayı sürdüren ama öncelikle onlardan habersiz özgün olarak deneyimlenmiş geçmiş pratik uygulamalarımızın etkisiyle, doğaçlamalar sitesi de bu alana bir nevi destek olma görevini üstlenmeyi sürdürecektir.

Herkese daha derinden iyi okumalar dilegi ile..

5 Mayıs 2008 Pazartesi

Beden'e bakış yaklaşımları ve sanatçılar - Gilles Deleuze - Ali Akay

Konferanslar

"Gilles Deleuze ve Beden"

Düzenleyen: Ali Akay

*Simultane çeviri yapılacaktır.

Bir "Akbank Sanat" klasiği haline gelen, Ali Akay'ın düzenlediği Gilles Deleuze üzerine yapılan konferanslarda; bu yıl, Gilles Deleuze'ün beden'e bakışındaki yaklaşım ve sanatçılar söz konusu edilecektir.

Korku Tiyatrosunun kurucusu, ünlü yazar, şair ve ressam Fransız Antonin Artaud;

absürd olarak nitlendirilen bir akım içinde tiyatro ve minimalist hikayelerin yazarı İrlandalı Samuel Beckett;

sinemada yeni bir kurguyu, dili ve sesi ele alan yazar, sinema oyuncusu İtalyan Carmelo Bene;

20.yüzyılın resmine damgasını vurmuş olan ve Eliazabeth döneminden Francis Bacon ile bir akrabalık çizgisi varolan Dublin doğumlu İngiliz Francis Bacon'un ele alınacağı konferanslarda,

Deleuze'ün bu sanatçılara bakışı güncelleştirilerek ele alınacaktır.

07 Mayıs Çarşamba, 18.30

"Deleuze'un Artaud'su"

Konuşmacı: David Lapoujade

08 Mayıs Perşembe, 18.30

"Bene ve Shakespeare : Bedenlerin Dramatolojisi"

Konuşmacı: Jean-Paul Manganaro

09 Mayıs Cuma, 18.30

"Tahammül Edemeyen bu Beden"

Konuşmacı: David Lapoujade

10 Mayıs Cumartesi, 18.30

"Bacon'un Çığlığındaki Resimsel Güçler"

Konuşmacı: Ali Akay

11 Mayıs, Pazar: 18.30

"Spinoza: Bir Beden ne Yapar?"

Konuşmacı: Ahmet Soysal

Saygılarımla

Saliha Kasap Uzun

Akbank Sanat

Tel: 0 212 292 33 94 / 0212 252 35 00 - 123 dahili

Fax:0 212 245 12 28

İstiklal Cad. Zambak sokak no:1

34435 Beyoğlu,İstanbul

saliha.kasap@akbank.com

2 Mayıs 2008 Cuma

Biyolojik Beden ve Cinselliğin Tarihi

Çalıştay

Cinsiyet / Toplumsal Cinsiyet / Cinsellik

Sınır İhlalleri ve Yeniden Anlamlandırmalar Foucault, Butler, Queer

Akbank Sanat Beyoğlu

22 Mayıs 2008, Perşembe 18:30

Sibel Yardımcı Özlem Güçlü Michel Foucault'nun Cinselliğin Tarihi'nde dile getirdiği, cinselliğin baskıcı bir iktidara karşı özgürleşme mücadelesi veren bir güdü değil de yeni bir iktidar biçiminin işlemesinde merkezi rol oynayan bir tertibat olduğu düşüncesi Judith Butler ve onu izleyen Queer kuramcılarının dayanak noktalarından birini oluşturur.

Bu kuramcılara göre, biyolojik bir 'öz'e atıfta bulunduğu varsayılan 'cinsiyet' kavramı da aslında bu tertibatın hükmü altındadır ve dolayısıyla 'biyolojik bedenin' de doğallığının sorgulanması gerekir. Bu aynı zamanda cinsiyet, toplumsal cinsiyet ve cinsel yönelim/(karşı cinse) arzu arasında olduğu varsayılan sürekliliğin de sorgulanması anlamına gelir.

Temel olarak bu sorgulamaların ele alınacağı bu atölyede Cinselliğin Tarihi'nin birinci cildi, Butler'ın "Toplumsal Cinsiyet Yanıyor" başlıklı makalesi ve farklı Queer metinleri üzerinde durulacaktır.

22 Mayıs Perşembe 18:30-20:30

23 Mayıs Cuma 18:30-20:30

24 Mayıs Cumartesi 14:00-16:00

Etkinlik Ücretsizdir.
Etkinliklere devamlilik gerekmektedir.
Katılımcı sayisının sınırlı olması nedeniyle rezervasyon yaptırılmasını rica ederiz.Rezervasyon günleri: Çarşamba, Perşembe, Cuma, Cumartesi’dir.Rezervasyon ve bilgi için: Saliha Kasap UzunTel: 0212 252 35 00/123

Gelişmeler-1:Sanal etkileşim dünyası (Site rehberi)

Sitemiz okurlarını ilgilendirebilecek yeni dünyalara açılımlar
soldaki menüde Ana Yollar isimli bölümde yönlendirmelerle sizleri beklemektedir.

Bir de seyir kolaylığınız için olgunlaşmış (ve bir yandan da durmadan güncellenecek anahtar kelimelerini belirleyecek olan) gelişkin (ortak dili açıklamaya dönük) bir site rehberimiz var, artık..

Özetle, yeni oluşan ve canlılığını koruyan sanal dünyalardaki gelişmeler şöyle:

Tiyatromuzun olanaklarını zenginleştirme zorunluluğumuz kendini iyice hissettiriyor, şu günlerde, özellikle İstanbul metropolü örneğinde... (Dün kü "meydan" okuma-ları ile..)
Biliyorsunuz unutmadan, Tiyatro festivali de başlıyor hani, haliyle artık onunla ilgili yazılar da buradan ayrışıyor gibi gözüküyor.. http://tiyatroda.blogspot.com/

Psikodrama sitesi ise, uzmancıl bir yaklaşımla-gözlemlere dayalı disiplinlerarası kesişimin sırlarını paylaşmaya başlıyor. http://psikodrama.blogspot.com/

Bir de Doğaçlama diye yeni bir arakesit doğdu ki; O da zaten hep ayrı disiplinlerle kesişerek büyüyormuş, hem de kendi içinde çoktan (12 yıllık "öznel" mazisinde) yeteri kadar derinleşerek ve yenilenerek, yine apayrı bağımsız bir kanaldan gelişmesini sürdürüyor olmuş.. http://dogaclamalar.blogspot.com/

Meditasyon zaten artık kendi başına yürüyen bir çocuk halini aldı.. http://meditasyonlar.blogspot.com/

Movement-Video teknik içeriğine dalmış takılıyor, gözüküyor. http://movementvideo.blogspot.com/

Sinema-Film-Belgesel atlanılmaması gereken filmlere (özellikle belgesel ve bağımsız türe) israrla sahip çıkışını, sapasağlam duran o son derece değerli olan yönetmenleriyle sürdürecek. http://filmlerden.blogspot.com/

İstanbul hepimizin ortak mekanı olarak, her zaman zaten çok büyük bir önem taşıyor. Bu arada artık kentin sahnesinde olup bitenlere sadece seyirci kalabilmemiz mümkün olmayacak sanırım.. http://istanbuluma.blogspot.com/

Kitaplığımız hepimizin seçtiği kitapların okuma sonrası özet ve yorumlarını toplamaya çalışacak, tatlı tatlı biraz çekiştirerek.. http://kitapokuma.blogspot.com/

Masal çocuklarımıza ve bizlerin çocukluklarına ciddi göndermeler ve eleştiriler içeriyor. Alınmak isteyenlere duyurulur..

Dalgıç ise "Metaforik hayal dünyası" içinde masala eşlik etmek için çoktan hazırlıklı zaten.

Astroloji ve burçlar artık saçmalıklardan çok davranış bilimlerinden hareketle kendince rehberlik görevi üstlenmek üzere özgün çalışmalarını sürdürüyor..

Ekonomi çarpık dünya düzenini tarihsel bir perspektiften ciddi eleştirel bir dille yorumluyor ve sakın haa aldanmayın diyor.. http://ekonomimi.blogspot.com/

Yoga daha bedensel disipline muhtaç, o yüzden diğerleri kadar çok konuşmaya fırsat bulamıyor... http://yogasaati.blogspot.com/

Artık sol içerikli olan kaynak metinlerde seçilerek okumalarımız arasında yer almaya başlıyor, zaman zaman kendi yorumlarımızla da sitelerimize misafir oluyorlar.. http://sol-ol.blogspot.com/

Yine size duyurulmakta belki biraz gecikilmiş, başka bir takım yardımcı siteler ise şimdilik profilde gizleniyor olacak..

Hoşçakalın.

29 Nisan 2008 Salı

Oyuculuk Performansı - Şahika TEKAND

Uygulamalı Bir Çalıştay'dan Esintiler

Şu İstanbul Üniversiteleri Tiyatro Şenliği dopdoluydu bu sene.
Özellikle ustalarla oluşan yakınlıklara açık yapısıyla.
Yani Çalıştayları ile..

Yaşanılandan edinilenler ışığında,
yeniden dillendirmelerle derlenmiş bir anlatım:

"Yapmak, ille de yapmak,
Ne inanmak, ne de tasarlamak.."

"Alıntılarla" Şiirimsi Bir Doğaçlama Performans Bildirisi Taslağı

"Hayatın bittiği yerden işe başlarız",
"Basit ve soyut" bir "dil" ile,
"Biçimi yeniden yaratarak"..

"Klişe"ler devriliverir,
O anda gerçekleşenle,
Alabildiğine dürüstçe..

"Hayatın sızdığı yerler"le karşılaşınca,
"Oyunun kuralları"nı koyarız,
Yani temizlik yaparız..

Olup biten israrla "irrasyonel"leştirilirken,
"Taklit ve hile" ile ilişkimiz kesilmiş,
Nihayet "olana teslimiyet" başlamıştır.

Her oyuncu hatta yönetmen,
Kendini yeniden yaratırcasına sıyrılır,
Tüm "garantiler"inden teker teker..

"Herşey şimdiye getirilmelidir."
"-Mış gibi olan"ın devri çoktan kapan-mıştır.
Burada ancak sadece yöntemler* konuşur.

Ya "gönüllüce teslimiyet",
Ya da "akli evvelliğinle"

Güle güle sana..

Özgün (ve Biraz da Karışık) Öneriler:

Bir yol izlersen o üslubun olur,
hesap vermek zorunda kalırsın.
Oysa;
"Değiştiğin an ise sonsuz(-) olursun."
[Yani diğer bir değişle, kaçışın sonu nereye varır?:
Bazı Çizgi filmler ile geçirilmiş çocuklukların sentezleri..]
"Sadece dürüstlük için kriter koymak mümkündür,
Samimiyet için değil."
Sınırları sevmeyenlerin yaratmaları da söz konusu olamayacaktır..

*
Donup kalan, heyecanla sorun yaşayanların biraz uğraşması gerekir.
Ancak farkındalığınız ve geliştireceğiniz araçlarla var olur
yada yokolursunuz.
(Ama hiç olmazsa, soyunduğunuz rol ile yok olmak, taklit ettiğiniz rolde kaybolmaktan iyidir.)

*

Öteki İlkeleriyle Şahika Tekand:

Kayıtsız empati
Dürüstlük
Yapmak
İçeri, Dışarı
Dışarı, İçeri
Işıklar
Ziller
Oyuncular
Karşı oyuncu
Şahsi alan kırılımı
Feda etmek
Kuralla bir durum çıkarmak
Tüm duygulara tekabül eden vasatlık

Sanatçıya performans sanatıyla sürdürdüğü azimli ve dürüst kavgasında,
Hepimiz için aydınlattığı bu yolda, yaptığı üretken katkılarından dolayı,

Teşekkürler..

* Aktör stüdyocular, Metod oyunculuğu, Sinir sistemi oyunculuğu, Stanislavski ve Neo-Stanislavski yöntemleri, ..

24 Nisan 2008 Perşembe

1970'lerle - Daniel LEPKOFF

Video Sunumlu Canlı Söyleşisinden Çeviri Notları

Çevirmenler: Defne Erdur Bekdik ve Özerk Sonat Pamir

Çatı; Doğaçlama yaratım süreçlerine zamanda geriye doğru derin bir yolculuk yapmak isteyenlerin kaçırmaması gereken bir söyleşiyi gerçekleştirdi.
Ustaya ve emeği geçen herkese candan teşekkürler..

Doğaçlama rüzgarının tesirinde kalanlarla..

1960'ların gölgesinde yeşeren 1970'ler..

Zamanla solmaya yüz tutan 60 ruhunun
son aktif örneklerinden
DANIEL LEPKOFF ile geçirilmiş
3 koca çalıştay haftasının ardından
(dışarıdan ve sadece sonundan) edinilen izlenimler:

1970'lerin ruhu masumiyet, güven, dayanışma, incelik, hassasiyet ve aşk doluydu..

Videolardan edinilen izlenimler ve "söyleşiden aktarımlar" :

O zamanların "çıkış noktaları" "sorgulama"ya daha uygun ve
özgürlük dolu süreçleri paylaşmaya dönük (!),
doğal akışlı yaratıcı çalışmalar (!) bambaşka farklı bir tad içeriyor..

Bu günden çok daha az yapmacık, taklit, kirlenmemişlik içeriyor,
aynı zamanda çok daha fazla kendine özgü, canlı, dürüstlük göstergesi ..

Yani şimdiki pazar yönelimli ve "virtüöz odaklı" çalışmalarla
kıyaslanamayacak kadar sıcak ve huzurlu anların ötesinde akıyor...

Çalışmaların Doğduğu Ortam: Judson Church
Bilinçli ve dürüst açılımların ortamında keyifli hareket araştırmalarının desteği ile (60'larda başlayan uyanışın) 70'lerde olgunlaşan örneklerinden DANIEL LEPKOFF.

Steve Paxton
'ın bakış açısından hareketle ve birlikte bugüne uzanan,
bizlerin de benzer aşkla izlediği çizginin
ilk temel taşlarını hayata geçirişlerinden örnekleri izlemek
nostaljik bir gezinti tadının ötesinde;

bugünün piyasa şartlarına karşı azim ve kararlılıkla dayanışmamızı arttırıcı
ciddi bir mücadeleye girişmenin sürdürülebilirliği konusunda
çok daha bilinçli ve inançlı bir etki bırakıyor üzerimizde..

Geçmişten günümüze uzanan Doğaçlama çalışmalarının felsefesi:
(-DOĞAÇLAMA BİLDİRİSİ- deneme taslağı) şeklinde
kendi özümsediğim "12 yıllık pratiğimin de özgün katkısıyla" -algılay(n)abilinen kadarıyla-
şimdilik aşağıdaki gibi çalışılmaya devam edilmiştir.
("Aktarımsal terimleriyle" beraber özgün tutulmaya özen gösterilen cümleler,
DANIEL LEPKOFF
ışığında karanlığından çıkıyor ve
ilk kez yaygın dil üzerinden
bir bedene kavuşup, "yayınlanıyor".)

< "Tasarımsal hareket sunumu" ve koreografinin yerini alacak doğal yaklaşımlara özlem.

Varolandan koparak yeniliğe doğru,
"Soyut olana yakınlık"la gerçekleşen bir yolculuğun öyküsü.

"Dışa açıklık"la sınırlarda yapılan gezintiler.

Dayanışmacı özgürleşmenin, "duygulara aşırı kapılmayan" ve
"dışarıdan bir hikayeye gerek duymayan" farklı bir varoluş şekli.

Farkındalığı algılarla açan paylaşıma yönelişin enerjisi ile,
Sıradan "gündelik olan"ın dansa akışına izin veren bir süreç.

Beden ve hareket dinamiğinde yeni açılımların çıkış noktaları:
"Sorgulama, Doğallık, Paylaşım, Sorumluluk, Anda yolculuk,.."

"Bedenin zeka"sına ve potansiyeline güvenip, onu harekete geçirme cesareti.

Fiziksel olanla kurulan yakınlık ve "sorumluluk alma" ile oluşan kompozisyonlarda,
mevcut kapasitelerin barındırdığı "hayvansal dinamikler"in izlerini sürüşün yaratımları.

Farklı birşey yapma kaygısı duymadan,
dürüst olanın hareketle araştırılıp, içe odaklanarak gözlemlenilmesi.


Merakın canlı tutuluşu ve doğal kalışın yarattığı heyecan..
..
>

ve zamanla aydınlığa kavuşacak,
TEREDDÜTSÜZCE paylaşımlarımızla dışa yansıyacak
parlak-doğal bakış açılarımız..

Dans Tarihinde yolculuk için kaynaklar: "Martha Graham" ...

Tiyatronun ustalariyla bir panelden aktarimlar:http://psikodrama.blogspot.com/2008/04/tiyatro-ve-dogaclama.html

15 Nisan 2008 Salı

Okuyucu dağılımı: 2008 Şubat-Nisan

Son 2 aylık
ve haftalık okur dağılımları

4.şubat.2008 sonrası
Sayaç altından günlük izlenebilirler.
Herkese teşekkürler..

WeekPage LoadsUnique VisitorsFirst Time VisitorsReturning Visitors
W07 2008 5630273
W08 2008 6537334
W09 2008 9345387
W10 2008 9658508
W11 2008 12362611
W12 2008 6650473
W13 2008 10155505
W14 2008 7251474
W15 2008 13271656
W16 2008 121183

MonthPage LoadsUnique VisitorsFirst Time VisitorsReturning Visitors
Jan 0000
Feb 1711039013
Mar43624122318
Apr 21012711413

NumPerc.Country Name
drill down42094.81%TurkeyTurkey
drill down81.81%GermanyGermany
drill down40.90%FranceFrance
drill down20.45%LithuaniaLithuania
drill down20.45%Unknown-
drill down20.45%IndiaIndia
drill down10.23%MalaysiaMalaysia
drill down10.23%PortugalPortugal
drill down10.23%United KingdomUnited Kingdom
drill down10.23%ArgentinaArgentina
drill down10.23%United StatesUnited States


Meditasyon sitesi: Okuyucu dağılımı: 2008 Şubat-Nisan

Blog Listem

Telif Hakları

cumhurkocalar@gmail.com İstanbul, Türkiye

Bu veb sitesinde yayımlanan yazılar bu sitedeki orijinal linki verilerek kaynak gösterilmek ve yazarının adı mutlaka belirtilmek kaydıyla, ayrıca bir izin almadan internet üzerinden elektronik ortamda kullanılabilir. Yazıların basılı ortamda kullanımı için yazar izni gereklidir.